Blog + Economics = Blogonomics

Marketeers houden nauwgezet bij wat er in de blogosphere gebeurd. Waar liggen de mogelijkheden? Stephan Linnenbank bespreekt het concept van Blogonomics, dat uit het Harvard Business Review komt.

De regels in de blogosfeer zijn (nog) anders dan die van de traditionele media en dot.com bedrijven. In de blogosfeer is sociale erkenning (status) belangrijker dan geldelijk gewin. Bloggers zijn gedreven om hun ideeën en opinies delen met iedereen die behoefte heeft om daar kennis van te nemen. Dit verhoogt hun betrouwbaarheid, wat hun weer interessant maakt voor marketeers.
(Bron: Doorbraak ideeën voor 2005: deel I)

Via MarketingFacts

Linnenbank legt verder uit wat de punten zijn waar marketeers op moeten letten met betrekking tot weblogs.
Ten eerste moeten marketeers acties meenemen aan discussies op invloedrijke blogs, of ze kunnen zelf een weblog opzetten. Daarnaast mogen bedrijven nooit proberen om weblogs te controleren. Vertrouwen is erg belangrijk. Tenslotte is de blogosphere constant in beweging, blogs raken in en uit. Marketeers moeten daar steeds van op de hoogte blijven.

De blogosfeer gaat de komende jaren zijn plaats in het medialandschap innemen en zal als zodanig aandacht vragen van marketeers. Blogs is van alle (niet directe) media de meest geschikte om een dialoog met klanten en prospects aan te gaan en alleen al om die reden kan geen marketeer zich veroorloven om blogs te negeren.
(Bron: Doorbraak ideeën voor 2005: deel I)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *