Onderzoek Blogads interessant maar amateuristisch

MarketingFacts verwees eerder al naar onderzoek dat Blogads onder de lezers van weblogs uitvoerde. Nu meldt MarketingFacts dat Blogads de resultaten van maart 2005 online heeft staan.
Onderzoeken als deze zijn hard nodig, omdat er nog weinig bekend is over de eigenschappen van webloglezers en de redenen waarom ze weblogs lezen. Helaas rammelt dit onderzoek aan alle kanten, omdat de antwoorden van interessante vragen erg suggestief gesteld zijn. Zo biedt vraag 14 You read blogs for: alleen sociaal wenselijke antwoorden. De mogelijkheden zijn onder andere Transparent biases, Better perspective en More honesty. Een open vraag was meer werk geweest, maar had ook een beter resultaat gegeven.
De demografische vragen zijn beter bruikbaar, enkele opmerkelijke uitslagen.

  • 30.079 mensen hebben de vragelijst ingevuld.
  • 75% van de lezers is 30 jaar of ouder.
  • 75,5% van de lezers is man.
  • 14,8% van de lezers werkt in het onderwijs, terwijl 10,5% met computers en software werkt.
  • 50% van de lezers vindt een weblog over nieuws en opinie erg handig, bij televisie is dit maar 4%.
  • 20,7% van de respondenten heeft zelf een weblog.
  • 72,4% gebruikt geen RSS bij het lezen van weblogs en 92,1% luistert nooit naar podcasts.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *