Blogacademie: twee bijeenkomsten voor 1500 euro

Er lopen in Nederland te veel marketeers rond die weblogs zien als de nieuwste melkkoe. Ik schrok al van het bedrag dat moest worden neergeteld voor het ‘congres’ Blognomics, €225,-. Maar dat is nog niks vergeleken bij de absurde kosten van een workshopje bloggen onder de noemer Blogacademie, aangeboden door Ehio Media online media en marketing.
Voor twee middagjes webloggen onder begeleiding, inclusief hosting ben je maarliefst (ongeveer) veertienhonderdvijfennegentig euro (€1495) kwijt! De reclametekst zelf meldt dat zelfs een oen een weblog kan bijhouden:

De techniek speelt (eindelijk) een ondergeschikte rol. Ook mensen met twee linkerhanden op het gebied van pc en internet kunnen een blog online krijgen of in ieder geval publiceren op een blog die is opgezet door een ander. De kosten zijn meestal laag. Gratis kan zelfs ook maar zoals altijd maakt enig budget wel verschil.
Bron: Ehio blogacademie: weblog theorie en praktijk

Ook op Frankwatching komt in de reacties deze geldklopperij onder vuur te liggen.

In reactie daarop geven de bedenkers toe:

Niemand van ons is een blogexpert of heeft met bloggen iets gepresteerd wat qua bereik of anderszins tippen aan wat GeenStijl, Retecool of andere succesvolle blogs doen.
Bron: Reactie van Eelco Kraefft op Frankwatching

Beste doelgroep van deze Blogacademie (journalisten, communicatieprofessionals, marketingmensen, PR-mensen, politici en opleiders), de eerste gratis les van deze bijna wetenschapper/blogger: Kijk eerst goed rond wat er allemaal aangeboden wordt op het gebied van weblogs. Daarna kun je me altijd benaderen via mijn e-mailformulier voor echte diepgang rondom het onderwerp weblogs.

4 comments
  1. Ik vind je verhaal eenzijdig, Jeroen. Jij zegt dat ik iets toegeef en je citeert daarbij selectief. Zeker stel ik dat ik geen prestaties op mijn naam heb staan als blogger maar ik heb duidelijk gezegd dat ik denk dat er geen verband is tussen mijn eventueel wel of niet (succesvol) bloggen en de toegevoegde waarde die deelname aan onze ‘blogacademie’ biedt. Bovendien heb ik in mijn reactie op Frankwatching ook nader aangegeven wat iemand krijgt voor de genoemde prijs, veel meer dan ‘twee middagjes webloggen onder begeleiding en hosting’. Je geeft aan dat we ‘onder vuur liggen’ bij Frankwatching maar er daar zijn ook mensen (die ik ook niet ken of waarmee ik geen zakelijke banden heb) een andere mening toegedaan, zo te lezen. Daaronder de auteur van de blog die je aanhaalt.

    Dat je ons duur vindt met deze activiteit is prima. Maar je selectieve weergave van de werkelijkheid vind ik niet sterk. Ik vind dat in ieder geval geen ‘echte diepgang rondom het onderwerp weblogs.

  2. Beste Eelco,
    Natuurlijk citeer ik selectief, ik wil immers een leuk berichtje schrijven dat een beetje de aandacht trekt.
    Laat ik voorop stellen dat ik het fijn vind dat weblogs de laatste tijs van alle kanten meer aandacht krijgen, maar misschien is niet altijd de soort aandacht even terecht. (Denk aan de beruchte uitzending van TweeVandaag.)

    Het viel me op dat jullie aan de ene kant vertellen dat webloggen zo makkelijk en goedkoop is, maar ondertussen wel echt _heel veel_ geld vragen voor twee middagen ondersteuning.
    Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar de opbouw van de kosten die je schetst. Een beetje hosting kost zo’n honderd euro per jaar en een opensource-weblogsysteem kost je niks. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je er zelf ook aan wilt verdienen, maar moet de prijs dan zo hoog liggen?
    Vanuit mijn ideologische standpunt krijgen we zo nooit de massa aan het loggen. En met loggen bedoel ik niet alleen het schrijven in een weblogvorm, maar ook het actief meedoen aan de blogosphere, de gemeenschap van loggers.

  3. Als het webloggen weer ten onder gaat zal dat zijn door mensen die ‘leuke berichtjes willen schrijven die een beetje de aandacht trekken’. Het is goed te weten dat dat het uitgangspunt is van je publicatie.

    GeenStijl, Volkomenkut en Retecool en veel andere succesvolle sites/blogs zijn zelfs door de vele critici zelden te betrappen op zo’n gemakzuchtige houding.

    De houding van de mensen achter Twee Vandaag (en zo) bekritiseerde ik al in deze column in Netkwesties: http://www.netkwesties.nl/editie113/column1.html

    De prijs is om te beginnen voor twee sessies met een kleine groep (een man of acht). Er is voor de zekerheid rekening gehouden met een bepaalde licensie voor pmachine. Ook is er rekening gehouden met de kosten van een ontwerper die het design bedenkt of er elementen voor maakt. Dan duurt het hele ding zes tot acht weken om mensen en in die tijd is er contact en begeleiding. De ervaring moet nog uitwijzen hoe intensief dat zal zijn. Normaal kosten vergelijkbare sessies van een einde middag/avond voor niet-klanten ¤ 129 en voor klanten ¤ 79 dus je kan zelf uitrekenen dat aan die twee sessies niet het grootste deel van het budget opgaat. Overigens staat onderaan het artikel waarin we ons initiatief aankondigden deze zelfde kostenverantwoording. Maar vermoedelijk ben je niet zo’n bronnenonderzoeker.

    In datzelfde artikel staat ook dat *de technische kant van webloggen* makkelijk en goedkoop is. Een goed medium maken is nooit makkelijk en goedkoop geweest en zal het ook nooit worden.

    Met selectief knippen en plakken en de nodige typefouten kan een medium wel goedkoop zijn maar ik heb het over *goed*.

    Wij hebben niet als doelstelling om de massa aan het webloggen te krijgen. Wij maken media in opdracht van bedrijven en organisaties en beschouwen de weblog als een manier om internet als medium beter te leren begrijpen. Door zelf een blog te hebben voor een bepaalde tijd, na te denken over en experimenteren de mogelijkheden om een publiek aan te trekken ga je zelf anders naar blogs kijken en snap je mogelijk de dynamiek beter. Zoals je zelf zegt ben je met een blog deel van een groter geheel, of je dat nou de blogosphere wil noemen of niet. En als je dat doet met een aantal professionals levert dat ongetwijfeld ook weer inspiratie op.

    Ik vind je ideologische standpunt prachtig verder, ik ben al jaren ISOC lid (Internet voor iedereen hadden die nog eens als slogan), ik vind open source vaak geweldig en draag daar ook aan bij. Maar met Ehio Media verdien ik gewoon een boterham en ik hoop dat klanten het meteen zeggen als ik geen waar voor hun geld lever.

  4. Ten eerste wil ik je graag bedanken voor je sportieve reactie. Dan toont maar eens aan hoe goed weblogs kunnen zijn in het voeren van een discussie.

    De grote weblogs en vooral GeenStijl.nl zijn juist voorbeelden van weblogs die berichten schrijven (en overdrijven) om zoveel mogelijk aandacht te trekken.

    Ik vind het fijn dat je de kosten van de workshops nader hebt uitgesplitst, dat verklaart een gedeelte van het bedrag. Je collega zegt trouwens op Frankwatching dat het inderdaad aan de dure kant is. “Met die hoge kosten ben ik het eigenlijk wel eens, misschien is het te duur.”

    Natuurlijk heb ik ook geen zicht op de inhoud van de workshops, misschien kun je me daar iets meer over vertellen? Ik hoop dat je niet alleen probeert uit te leggen dat een weblog het nieuwste snufje is waarmee je moet werken, maar juist ook dat het een nieuw genre is dat enorme kansen biedt, onder andere door het vormgeven van gemeenschappen. Wat dat betreft geven de laatste alinea’s van je laatste reactie enige hoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *