Nederlands onderzoek naar breedband en gebruikers mist weblogs

En weer is er een onderzoek dat de plank misslaat als het om weblogs gaat. Zowel MarketingFacts en Hans on Experience berichtten over Breedband en de gebruiker 2004-2005 (registreren verplicht) van onderzoeks- en adviesbureau Dialogic. De weblogs melden dat uit het onderzoek blijkt dat maar 9% van de ADSL-bezitters thuis weblogs leest weblogs en dat maar 2% zelf een weblog leest.
Vol nieuwsgierigheid downloadde ik het rapport om te zien om er meer interessante feitjes in staan over weblog, misschien ook wel te gebruiken voor mijn scriptie. Maar helaas, het uitgebreide onderzoek naar internetgebruik van Nederlanders zegt niks meer over weblogs.

In het onderzoek worden weblogs vertaald met de – foute – term online dagboek. Ik denk dat de lage cijfers van het aantal internetgebruikers dat weblogs leest voor een gedeelte komt door deze onwetendheid over wat een weblog nou precies is. Ik kan me goed voorstellen dat een hoop gebruikers geen idee hebben dat bijvoorbeeld GeenStijl.nl, Retecool en MarketingFacts ook weblogs zijn, mede doordat het onderzoek zelf ook spreekt van online dagboeken.
De vraag over weblog was ondergedeeld in de vraag over communicatiemiddelen, samen met e-mail, instant messaging en internet(beeld)telefonie. Rondom het onderwerp informatie staan wat hoopvollere cijfers.

Wanneer gekeken wordt naar verschillende leeftijden, ontstaat het volgende beeld: jongeren (tot 19 jaar) verpreiden vaak relatief vaak foto’s en verhalen via een eigen site (33%), bovendien downloaden zij bovengemiddeld vaak beeld- en geluidsfragmenten (58%).
Bron: Dialogic – Breedband en de gebruiker 2004-2005

Ik heb sterke vermoedens dat deze activiteiten onder jongeren voor een groot gedeelte kan plaatsvinden op weblogs. Ik hoop dat in een volgend Nederlands onderzoek meer aandacht kan worden besteed aan weblogs, dat verdienen ze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *