Blognomics: kwaliteit boven kwantiteit

Vandaag was ik op uitnodiging van organisator Guido van Nispen van InterimIC bij Blognomics.nl, een symposium over (hoe kan het ook anders) weblogs.
Een aantal sprekers was zeer interessant, anderen vertelden weer de bekende langspeelplaat over zaken die iedereen die zich met weblog bezighoudt inmiddels kan dromen. Samenvattend bleek de boodschap zich vooral te concentreren rondom één advies: “Kwaliteit is beter dan kwantiteit.” De hoogtepunten van de middag.

Al bij de opening van de middag zie ik meteen enkele bekende gezichten van vorige bijeenkomsten over weblogs (BlogWalk en de avond van de NVJ), maar daarover later meer. De officiële opening wordt verricht door Ruud Nederveen, gemeenteraadlid voor de VVD in Amsterdam. Hij vertelt dat hij internet in het algemeen en weblogs in het bijzonder ziet als een “vrije internationale ideeënmarkt” waar iedereen volgens het VVD-ideaal zoveel mogelijk vrijheid moet krijgen om zelf te publiceren. Ik denk dat dat met weblogs al aardig aan het lukken is, maar we moeten natuurlijk wel aandacht blijven besteden aan de digital devide, zowel op economisch als sociaal gebied.

Vervolgens presenteert Paul Molenaar van Ilse Media enkele cijfers uit recent onderzoek onder de bloggers van Web-log. De cijfers tonen aan dat er enkele topweblogs zijn die enorm veel bezoekers trekken, maar dat er aan de andere kant ook enorm veel weblogs zijn die slechts enkele bezoekers trekken. Molenaar benadrukt dat juist deze kleine weblogs zich kunnen gaan gedragen als Smart Mobs (bijvoorbeeld als samenwerkende consumenten) en dat de grote weblogs zich eerder zullen gaan gedragen als de traditionele media, de doorgeefluik tussen merk/bedrijf en de consument. De kleine weblogs zullen eerder de kenmerken overnemen van mond-tot-mondreclame.
Een ander opvallend punt uit de presentatie van Molenaar is het feit dat de traditionele media de slag om de actieve verwijzingen van weblogs verliezen. Het onderzoek onder de web-logs toonde aan dat Nu.nl maar liefst 7490 verwijzingen krijgt, Fok.nl 780 en GeenStijl.nl 420. Daarna volgen pas de Telegraaf met 139 links en de NOS met 60 links. Conclusie: Het nieuws dat Nu.nl brengt is veel toegankelijker en sneller. Daarbij zitten de nieuwsberichten niet verstopt achter een registratie, zoals bij bijna alle krantensites.

Hierna is het de beurt aan Pim Slager van MrMurch. Hij legt het concept uit van MrMurch om iedereen zelf een webwinkel te laten beginnen. Personen kunnen zelf t-shirts enander materiaal laten bedrukken en bepalen vervolgens zelf de winstmarge. MrMurch handelt verder alles af, van afrekenen tot verzenden. Het is de bedoeling om later het assortiment uit te breiden, of zelf door de verkoper te laten bepalen. Op deze manier kan de internetter nietalleen makkelijk publiceren, hij kan ook makkelijk verkopen. Altijd handig voor ons land met haar grote handelsgeest. Slager hoopt ook vooral op het Tupperware-effect. Als je iemand uitnodigt om in je winkeltje te kijken, dan durft je potentiële klant al bijna geen neemeer te zeggen. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, misschien kunnen jullie binnenkort wel t-shirts kopen met een Minitrue-logo erop. Dan moet ik er wel eerst eentje gaanontwerpen.

Als laatste voor de pauze komt Marco Derksen van het onvolprezen MarketingFacts.nl aan het woord. Hij legt uit wat de opties zijn voor bedrijven om om te gaan met weblogs. De eerste optie ‘niks doen’ is eigenlijk geen optie, dan lig je al achter op je concurrentie. Het minste wat je kunt doen is het bijhouden van wat er in de blogosphere wordt gezegd over je bedrijf. Ideale tools hiervoor zijn zoekmachines als Technorati en BlogPulse. Spreek af hoe je reageert als er iets gezegd wordt over je bedrijf of product in de blogosphere.
De volgende stap die je kunt nemen is het adverteren op weblogs. De beste voorbeelden zijn de op maat gemaakte advertenties zoals GeenStijl.nl en Retecool die hebben, deze krijgen veel meer aandacht dat de standaard banners. Er zijn ook al bedrijven die hele weblogs sponsoren, die bieden bloggers aan om voor een bepaald bedrag een weblog te maken die (in de verte) te maken heeft met het bedrijf. Op deze manier kunnen ze ‘buzz’ creeëren in de blogosphere en zo bereiken ze veel makkelijker de echte doelgroep, die ook nog eens met veel aandacht leest. Tenslotte kunnen bedrijven dan ook net zo makkelijk een eigen weblog beginnen en schrijven over zaken rondom het product. Het klinkt vanuit traditionele marketingprincipes misschien gevaarlijk om dat te doen, maar je krijgt er een trouwe en solide (en waardevolle) gemeenschap voor terug.

Na de pauze is het de beurt aan Loic le Meur, hoofd van Six Apart in Europa en organisator van Les Blogs in Parijs. Six Apart is het bedrijf achter de succesvolle weblogstools TypePad en MovableType. Le Meur gaat eigenlijk dieper in op het verhaal van Marco Derksen voor de pauze. Le Meur vertelt over het uitstekende blogklimaat in Frankrijk. Al enorm veel mediabedrijven hebben aangeklopt om in samenwerking met Six Apart een eigen weblogservice te beginnen. Dat zie ik bijvoorbeeld een krant als de Volkskrant nog niet zo snel doen, terwijl ik wel razend benieuwd zou zijn naar de inhoud van die weblogs.
Voor bedrijven betekent een aandacht op een weblog slecht nieuws. Zo heeft bijvoorbeeld een Amerikaanse slotenmaker al zijn sloten moeten terugroepen toen een blogger in een filmpje liet ziet dat de sloten open te maken zijn met de achterkant van een pen. Ook Six Apart zelf kreeg problemen toen ze een ander betaalsysteem voor hun klanten gingen invoeren. De bloggers waren ontevreden over de nieuwe service. Six Apart heeft toen aan hun bloggers gevraagd wat precies te problemen waren en heeft in een antwoord daarop enkele diensten aangepast. Dit voorbeeld laat zien dat je de gemeenschap van webloggers ook in je voordeel kunt gebruiken, de bloggers zijn nu weer tevreden met Six Apart. Een reactie van een groot bedrijf kost meestal maar vijf minuten werk, maar kan een hoop extra werk schelen.

In de pauze praat ik even kort met Dorien Aerts. Ze is bezig met het Belgische project I-city, waarbij een aantal mensen uit Hasselt met een PDA wordt getransformeerd in citizen-journalists. Ik ben erg benieuwd naar de voortgang van het project. Ook spreek ik even kort met Ton Zijlstra en Elmine Wijnia, die ik heb leren kennen tijdens BlogWalk in Zweden. Ze nodigen me uit om ook naar de BlogWalk in Mechelen te komen, ik denk dat dat wel gaat lukken.

De conferentie wordt afgeloten met een borrel en ik heb de gelegenheid om even op zoek te gaan naar de gezichten achter bekende weblogs. Zo heb ik even een praatje met Marco Derksen en ontdek ik een aantal mensen (o.a. Frank, Maarten, Guido en Krijn) die aanstaande maandag afreizen naar Parijs en die de avond van te voren samen mee gaan eten. Daar hebben we vast nog veel stof om door te praten over weblogs. Natuurlijk zal ik ook vanuit daar verslag doen.

Inmiddels zijn er ook al andere verslagen en posts over Blognomics online gezet:

  • Maarten heeft al zijn Blognomics Aggregator losgelaten op de conferentie.
  • Frank heeft zitten liveloggen en heeft ook nog mooie videobeelden gemaakt.
  • Ook Erwin heeft live audio online staan.
  • Tenslotte heeft Marco van MarketingFacts.nl verwijzingen naar de buitenlandse loggers die wat hebben geschreven over Blognomics.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *