Les Blogs Plus (1): De Long Tail

Het eerste item uit de serie Les Blogs Plus, ideeën die naar aanleiding van Les Blogs in Parijs zijn opgekomen.
Eén van de toverwoorden op de conferentie was Long Tail, ondere andere besproken door Joi Ito.
Chris Anderson van Wired schreef hierover al in oktober 2004 een artikel over. In het kort is de Long Tail de enorme markt die overblijft nadat de top twintig procent van de best verkopende producten verkocht is.
Ook weblogs vallen onder deze regel, zoals we zullen zien in deze post.

Muziek verkopen
Het duidelijkste is de Long Tail uit te leggen aan de hand van online muziekverkoper iTunes. Een traditionele muziekwinkel kan qua logistiek het zich alleen veroorloven om de best verkopende cd’s in huis te hebben, die leveren immers het meeste winst op. Volgens statistieken zal dat ongeveer twintig procent zijn van het totale aanbod. Die overige tachtig procent van het totale aanbod aan cd’s is niet relevant voor de traditionele muziekwinkel, ze hebben er geen opslagruimte voor.
iTunes daarentegen heeft geen ‘echte’ winkels en kan daarom veel meer muziek aanleveren, zij heeft de complete honderd procent in haar bezit. Het grootste deel van de omzet kan een online muziekwinkel halen uit die tachtig procent die niet in een traditionele muziekwinkel verkocht wordt. Zie hier de Long Tail in een notendop.

Weblogs
En nu terug naar weblogs. Dit Long Tail-effect kunnen we toepassen in de blogosphere. In eerste instantie hebben we de commerciële winstgevendheid in het adverteren op weblogs. Het zijn niet persé de grote weblogs met de meeste bezoekers die het meest winstgevend kunnen zijn. De enorme aantallen kleine logs trekken gezamelijk veel meer bezoekers dan de grote weblogs en zijn daarmee een veel grotere markt voor adverteerders.
Daarnaast zullen weblogs ook veel vakar allerlei producten uit de Long Tail aanbevelen, iedere blogger heeft immers zijn eigen smaak en zal die uitdragen in zijn blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *