Promotie: Grote invloed van virtuele community op aankoopgedrag

Tweakers.net meldt dat afgelopen donderdag Kristine de Valck is gepromoveerd op de invloed van virtuele gemeenschappen op het aankoopgedrag van consumenten. Ze stelt dat consumenten zich tijdens het zoeken naar informatie en het afwegen van alternatieven meer laten leiden door deze virtuele gemeenschappen, zoals bijvoorbeeld de Shop Survey van Tweakers.net.
Van belang hiervoor zijn de connectors zoals Malcolm Gladwell die beschrijft in zijn boek The Tipping Point, dat zijn de consumenten met de meeste invloed op anderen hebben en zo vormen ze dus een interessante doelgroep voor marketeers.

Het onderzoek geeft inzicht in verschillende aspecten van community deelname en invloed. Uit het onderzoek blijkt dat community invloed op het beslissingsproces van consumenten aanzienlijk is, vooral in de fases van het zoeken naar informatie en het afwegen van alternatieven. Community invloed neemt af naarmate het beslissingsproces ingewikkelder wordt. Echter, voor eenvoudige beslissingsprocessen wordt er meer waarde toegekend aan de community als informatiebron dan aan andere informatiebronnen, waaronder de traditionele media.
Bron: Persbericht Erasmus Universiteit Rotterdam – Invloed van virtuele community op aankoopgedrag consument groot

1 comment
  1. Alleen jammer dat het onderzoek zelf nog nergens te vinden is… Of heeft iemand het al voorbij zien komen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *