Journalisten kennen weblog niet

Verschillende weblogs postten de afgelopen weekend over een bijeenkomst van Nederlandse krantenbazen in Nieuwspoort. Het is onthutsend om te lezen hoe slecht de Nederlandse journalistieke wereld zich bezig houdt met internet, iets wat tot uitdrukking komt in de titel van de bijeenkomst: Hoe multimediaal is de krant?
Rob-Jan de Heer, manager Nieuwe Media bij de Volkskrant verwacht dat in de toekomst een lezer zich op alle mogelijke manieren op de hoogte wil houden van het nieuws dat de Volkskrant zelf biedt. Zijn presentatie (audio) zorgt voor enig vermaak in het publiek. Beter was de analyse (audio) van Henk Blanken, adjunct hoofdredacteur bij het Dagblad van het Noorden.

Tien jaar geleden hadden kranten een vrij dikke vinger in de nieuws- en advertentiepap. Maar dat is veranderd. Blanken: “Zoeken en vinden, toch kerntaken van een krant, gingen naar Yahoo, Google en Startpagina.nl. De advertentiemarkt ging naar Marktplaats, eBay, Funda en Jobnews. Communicatie verschuift naar MSN, ICQ en p2p en het mobiele verkeer naar telecombedrijven en Nokia’s. Nieuws, de kern van onze handel, verschuift naar Teletekst en Nu.nl.” De Teletekst-pagina’s op Omroep.nl zijn alleen al verantwoordelijk voor ruwweg de helft van alle opgevraagde webpagina’s van het omroepportaal.
Hij vervolgt: “En weblogs zijn weer iets dat niet door kranten is opgepakt, maar door Ilse Media, een nieuwemediabedrijf in handen van VNU.” Aan het luisterend publiek: “Wie houdt een weblog bij of heeft wel eens een weblog gezien?” [stilte in de zaal] Blanken: “Pfoe …”, om vervolgens aan zijn vakgenoten uit te gaan leggen wat weblogs zijn.
R-Win.com – NL krantenbazen over hun rol op internet

Verslagen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *