Onderzoek Pew Internet rammelt (niet), deel II

Via het nieuwe MolBlog kwam ik uit bij een artikel van het Personal Democracy Forum over het laatste onderzoek van Pew Internet. Daarin wordt gesteld dat weblogs geen bedreiging vormen voor traditionele media op het gebied van invloed. Het artikel op PDF gaat een stuk dieper in op het onderzoek dan de persbureau’s.
Update: Smart Mobs verwijst naar het voorlopige rapport, BUZZ, BLOGS, AND BEYOND:The Internet and the National Discourse in the Fall of 2004 (PDF, 330 kB) en naar het persbericht.

By measuring the cross-channel progression of topical interest, from initial stages to integration across channels through to eventual dissipation, the researchers determined that no singular channel led the way for others to follow. Instead, while the report acknowledges “there must be something special about the relationship between bloggers and political buzz,“ blogs were no more responsible for setting the issue agenda or sustaining it than were the other channels. Yet, the findings show that blogs do act as an Internet hub, positioned between the media and online chats in such a way as to act as a Web guide to the media.
Bron: Personal Democracy Forum – Blogs May Not Be as Influential as Some Think

Het blijkt nu inderdaad dat het onderzoek zelf nog niet gepubliceerd is, in tegenstelling tot wat ik in mijn vorige bericht hierover schreef. Toch kan ik pas meer zeggen over het onderzoek als ik het daadwerkelijk zelf kan lezen.

2 comments
  1. Beste Jeroen,
    Ik heb gelezen dat jij de weblogs op de voet volgt. Voor mijn studie communicatiemanagement ben ik bezig met een onderzoek over weblogs. Is het mogelijk dat ik je, samen met mijn werkgroep, een keer interview?

  2. Beste Sander,
    Natuurlijk, stuur maar een mailtje via mijn mailformulier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *