Communicatiebureau werft fulltime blogger, verstandig?

MarketingFacts meldt dat communicatiebureau IN10 op zoek is naar een fulltime weblogger. Deze blogger moet diverse weblogs die het communicatiebureau ‘beheert’ gaan vullen.
Mijn persoonlijke indruk van dit bericht is dat dit comunicatiebureau de kracht van webloggen compleet verkeerd begrijpt. Het gaat erom dat een weblog wordt gevuld door een expert op het onderwerp en niet zo maar door een copywriter, zoals het communicatiebureau zegt op MarketingFacts.

“Webloggen is het nieuwe copywriting”, aldus Vincent Luyendijk (Managing Director van IN10 Communicatie), “Eens te meer een kwestie van je verdiepen in de wereld van je opdrachtgever en hieraan in de juiste bewoordingen en stijl uiting geven. Het is een vak apart”.
Bron: MarketingFacts – Bureau zoekt eerste fulltime weblogger

Een weblog kan alleen volgens mij alleen succesvol zijn als de schrijvers de hoogste kwaliteit leveren, en dat kunnen alleen amateurs zijn, mensen die uit liefde voor hun onderwerp schrijven. Zoals webloggoeroe Joi Ito op Les Blogs 1.0 zei: “Als je kon kiezen, had je dan liever amateursex of professionele sex?”
Overigens heb ik er geen problemen mee als een amateurblogger in zijn levensonderhoud kan voorzien door het bloggen, maar dat is iets anders dan het verdienen van geld door het uitvoeren van een aangeleerd (marketing)trucje.
Brombeer Jeroen is uitgesproken, ugh!

2 comments
  1. Ofwel een beetje jammer, maar dat is nou eenmaal een keuze van het bedrijf, en daar zullen ze zelf wel achter komen. Het is trouwens communicatiebureau met 2 m’s :p Verder heb ik begrepen dat je Bjorn Wijers ook kent? -> mijn huisgenoot en mede oprichter van Simuze.nl en Stichting Open Media. Klein wereldje. Groeten, de vervangende groenlinks webmeester

  2. Leuke uitspraak van Ito 🙂 Maar bedenk wel dat de professionele porno-industrie misschien we de grootste en lucratiefste bedrijfstak is ter wereld.

    Ik denk dat het wel meevalt met het verkeerd begrijpen van het communicatiebureau. Het is actief in het Jongeren/FMCG/Food-segment. Alle communicatie in die branches wordt al verzorgd door professionele copywriters, geef eens een goede reden waarom dat voor weblogs opeens niet op zou kunnen gaan?

    Ik denk dat het medium weblogs voor sommige bedrijven een aardig extra communicatiekanaal kunnen vormen. Sterket nog, voor het condoommerk dat in het artikel op MF wordt genoemd is het misschien wel een van de betere kanalen. Kunnen ze eindelijk eens een doelgroep bereiken zonder te vervallen in educatieve folders of flauwe games. En als je dan als bedrijf toch aan het bloggen gaat, dan liever met een professional die het niveau op peil kan houden in plaats van de stagiair die twee maal per week tussen het kopiëren en het faxen door 5 minuten tijd heeft voor het weblog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *