Obama’s online operation

Eergisteren stond er in de Washington Post een uitgebreid artikel over de online campagne van Barack Obama.

A BlackBerrying staffer sneezes and blurts out, “Whew! I think I’m allergic to hope!” This is Triple O — Obama’s online operation.

De campagnestaf van Obama wil om concurrentieredenen niet zeggen hoeveel leden het internetteam telt, maar dat het er veel zijn lijkt me duidelijk. Al vanaf 2007 is er een internetcampagneteam samengesteld met onder andere een van de oprichters van Facebook, een “award-winning” producer van CNN die nu filmpjes produceert voor op YouTube en iemand die helemaal gek is van smsen.

Nu al wordt de internetcampagne van Obama dé campagne genoemd die nog jaren zal worden bestudeerd. Waar de Deancampagne was als de eerste poging van de gebroeders Wright om te vliegen, is de Obamacampagne al het Apolloproject dat de eerste man op de maan moet zetten, aldus Joe Trippi.

Alle ‘nieuwe’ internetcampagnevormen vallen op de plek in deze campagne:

  1. YouTube: Er is al meer dan 2000 uur video geschoten in 1110 filmpjes op Obamas YouTube-kanaal. Het meest bekenen filmpje (4,7 miljoen keer!) is Obamas drieëndertig minuten durende speech waarin in hij reageerde op zijn dominee.
  2. Smsen: Al hoewel smsen in Europa al veel verder is, probeert het campagneteam van Obama smsjes ook te gebruiken om feedback te ontvangen van aanhangers. Zo vroegen ze aan aanhangers in de buurt van Pennsylvania om meteen re reageren als ze actief mee wilden helpen in de campagne.
  3. Social networks: Barack Obama is overal, op elk social network is hij aanwezig met een profiel om zoveel mogelijk mensen een link te kunnen geven met Obama. Doel daarna is om iedereen zo snel mogelijk naar Obamas eigen site te sturen. Het epicentrum van de site is MyBO (spreek uit: My Boh) waar aanhangers zichzelf kunnen organiseren. De campagnstaf moedigt de leden aan om dat te gebruiken om zelf weer lokale bijeenkomsten te organiseren.

“Because of the Internet, Obama has built a movement. He’s leading a cause. McCain is running on his résumé. He’s leading a campaign,” (…) “Now what’s going to win: a cause or a campaign? We don’t know.”

Aldus de Republikeine mediaconsultant Alex Castellanos, onder andere werkzaam geweest voor de campagnes van Mitt Romney en George Bush. We zullen het zien, met hopelijk nieuws van onze speciale correspondent vanuit Chicago.

1 comment
  1. Zie ook video-interviews met de developer van de online campagne: http://www.netr.nl/?p=85

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *