Online: Welkom in de hel van telco-telcomigratie, deel I

Op zich ben ik niet zo heel ontevreden over mijn huidige internetaansluiting bij Wanadoo Orange Online, maar ik zag de laatste tijd dat concurrenten steeds goedkoper werden waar Online op dezelfde prijs (voor oude abonnees) blijft zitten en dat veel abonnementen tegenwoordig maandelijks opzegbaar zijn in plaats van eens per jaar.

Reden voor mij om mijn jaarlijkse kans te grijpen en om over te stappen van provider. Misschien een beetje naïef om te verwachten dat het zomaar zou gaan, maarja zo kom je nooit af van je jaarcontract. Volgens de regeltjes heb ik netjes meer dan een maand van te voren schriftelijk gevraagd om het opzeggen van m’n abonnement en aangegeven dat ik graag zou willen overstappen naar Telfort. En afgezien van de spelfout in m’n naam (zijn we inmiddels aan gewend) lukt het Telfort tot nu toe om alles voor elkaar te krijgen.

Omdat de klantenservice van Online mijn opzegging niet heeft bevestigd, bel ik vandaag maar eens even. Enter de klantenservice van Online:

“Goedemiddag, Online klantenservice, wat kan ik voor u doen?”
“Ik wil graag even de status van mijn opzegging controleren.”
“Wanneer heeft u die brief gestuurd?”
“Op 26 september 2008.”
“Ah ik zie het, nee die opzegging is niet geaccepteerd, uw abonnement is gewoon met een jaar verlengd.”“O, hoezo dan, ik heb toch netjes voor 1 oktober opgezegd?”
“Ja, maar voor een telco-telcomigratie is de opzegtermijn twee maanden. Daarom hebben we uw abonnement gewoon weer een jaar verlengd tot november 2009.”
“En waar staat dat dan dat je bij een telco-telcomigratie een opzegtermijn van twee maanden hebt? Dat heb ik nergens gezien.”
“Jawel hoor meneer, dat staat gewoon op de website.”
“Raar dat ik het dan niet heb gezien.”
“Het staat overal op hoor, meneer.”
“En dan kunnen jullie zomaar weer voor een jaar mijn abonnement verlengen? Ik dacht dat er al regels waren dat dat tegenwoordig alleen maar per maand mag?”
“Nee, die regels gaan pas per december 2009 in. Wilt u nu alvast opzeggen voor november 2009?”
“Nee, ik wil gewoon per november 2008 opzeggen.”
“Dat gaat u niet lukken meneer.”
“Dan probeer ik het wel op een andere manier.”
“Dat kunt u wel proberen, maar dat gaat toch niet lukken, meneer.”
“Nou dat zien we dan nog wel. Bedankt voor je hulp.”
“Dag, meneer.”

Licht geïrriteerd (en ja, dat is een understatement) hang ik op. Zou ik dan die regeltjes over het hoofd hebben gezien? Volgens mij niet. Of zien jullie iets wat ik niet zie? (Online: Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen / Wat is een telco-telco migratie?)

Dus maar vanmiddag meteen een brief op de bus gedaan met de vraag of ze gewoon (zoals beloofd op de site) mijn abonnement per aanstaande november willen opzeggen. Ik ben benieuwd, maar m’n verwachtingen zijn niet al te hoog gespannen, vandaar dat ik dit postje nu al deel I van de hel van de telco-telcomigratie kan bombarderen. Zouden ze bij Online de DellHell-case (uitleg) al bestudeerd hebben?

Tips, commentaar en steunbetuigingen zijn welkom in de reacties.

3 comments
  1. Tip: brieven aangetekend versturen en je schriftelijke contract nakijken (voorwaarden op een website hebben een twijfelachtige status). Als ze niet willen, klachten indienen bij Kassa en Radar en even naar een rechtswinkel voor een gratis advies met waarschijnlijk nog een brief.

  2. [quote comment=”34720″]aaahrg![/quote]
    En dat was niet de enige tegenslag vandaag.

    @Mieke: Bedankt voor de tips. Ben (nu nog) strijdlustig om ze een flink aan te pakken.

    Het is toch sowieso ongehoord om te constateren dat ik zogenaamd te laat ben, maar om dan toch vooral niks te laten horen en gewoon lekker het abonnement te verlengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *