De vier Fyra-fails: Hoe een nieuwe trein ervoor zorgt dat ik langer onderweg ben

Met een paar jaar vertraging is het op zondag 9 december dan eindelijk zo ver: De hogesnelheidstrein Fyra gaat rijden tussen Amsterdam en Brussel. Daarmee wordt de reistijd tussen die plaatsen teruggebracht naar twee uur. Maar het is niet alles goud wat er blinkt. Voor mij, simpele ambtenaar woonachtig in Brussel die af en toe naar zijn familie in Nijmegen (of naar collega’s in Den Haag of Utrecht) wilt reizen, wordt het een stuk lastiger om (ongepland) met de trein van België naar Nederland te reizen. De vier Fyra-fails op een rijtje.

Update 16.00u: Zo snel kan het gaan: De NMBS doet een voorstel om toch een snelle trein tussen Antwerpen en Breda te laten rijden. Maar eerst zien, dan geloven.

Nog een update: Inmiddels zijn we met GroenLinks en Groen een actie gestart waarin we brieven doorsturen naar de klantenservice van NS Hispeed en NMBS Europa. Doe mee op Fyrafail.eu.

1. Langere reistijd naar Zuid-Nederland

Met een nieuwe treinverbinding toch langer onderweg, het kan: De Fyra vanuit België stopt niet in Brabant. Waar de Beneluxtrein nog een stop maakte in Roosendaal voor iedereen die in Zuid-Nederland woont, raast de Fyra van Antwerpen (vlak langs station Breda) meteen door naar Rotterdam. Enig alternatief is de oude stoptrein van Antwerpen naar Roosendaal, die onderweg maar liefst tien keer stopt. Resultaat tweeëntwintig minuten langer onderweg: 3 uur en 14 minuten in totaal.

Ironisch genoeg is de monsterverbinding van Brussel naar Rotterdam met de Fyra, dan terug naar Breda met de binnelandse Fyra en dan door naar Nijmegen net zo snel als de oude verbinding met de Beneluxtrein. Maar dat kost je dan 60 euro voor een enkeltje tweede klas, tegenover 22,60 voor de boemel via Roosendaal.

2. Niet meer last minute

De Fyra gaat, net zoals de Thalys werken met een verplichte zitplaatsreservering voordat je überhaupt mee mag met de trein. Dus last minute de trein een uurtje (of twee uurtjes met deze dienstregeling) eerder of later nemen is er niet meer bij. Als je de trein mist is je kaartje ook verlopen.

Lieve NS Hispeed, waarom niet even een kijkje genomen bij de Deutsche Bahn? Daar kun je – als je wilt – voor een euro of drie een zitplaats reserveren. Dan kun je zelf kiezen of je vast zit aan een specifieke trein of dat je zonder reservering een trein later of eerder neemt.

3. Minder treinen

In plaats van eens per uur, zoals de Beneluxtrein nu doet, gaat de Fyra maar eens in de twee uur rijden. Daarmee negeert NS Hispeed het feit dat de huidige Beneluxtrein op iedere rit al stampvol zit. In de spits moeten veel reizigers nu al staan. Als je van te voren je kaartje moet reserveren, dan is er zeker geen last-minute plek meer over. “Dank u wel voor het reizen met de trein, maar we zitten vol. Probeert u het over twee uur nog eens.” De laatste trein naar Brussel vertrekt trouwens al om 20.41u vanuit Amsterdam.

4. Duurder. Veel duurder.

Vroegboekers krijgen een soort van goedkoper kaartje (maar nog altijd duurder dan nu), maar late boekers betalen bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Brussel voor een enkeltje de volle mep van 42 euro, tegenover 19,50 euro nu (met kortingskaarten). Die kortingskaarten (RailPlus en Voordeeluren) die ik nu heb, zijn niet meer geldig in de Fyra.

U ziet het. Brussel ligt vanaf vrijdag 9 december weer een stukje verder van Nederland. (En nu alvast kaartjes reserveren voor de nieuwe Fyra? Dat kan nog niet, volgens de website)

1 comment
  1. Het Fyra-Fails-Fiets verhaal …

    Dat de Fyra voor velen faalt weten we inmiddels, maar voor de fiets is het nog droeviger. De “reuze” snelheidswinst van de Fyra bedraagt voor wie bijv om 12.45 uur in Brussel wil zijn en uit Midden-Nederland vertrekt één kwartier (omdat de tijdwinst goedgemaakt wordt door meer overstaptijd in Rotterdam) … let wel, dit is dan toevallig één van de snellere verbindingen, en dus niet net in het 2-uurs gat tussen twee snelle treinen.
    Wil je je fiets meenemen …. dan is Fyra een verboden vrucht. Met twee extra overstappen en een boemeltreintje over de grens neemt de reis 5-kwartier extra.
    Het argument is dat de Fyra harder rijdt en dus de fiets onveilig is. Onzin, je kan immers in verschillende TGV’s een fietsplaats reserveren.
    Wat speelt er (al jaren): De mannen van Hi-Speed hebben een hekel aan fietsen. Indertijd saboteerden ze al de fiets in de trein naar Parijs, in de ICE naar Basel mag de fiets niet (meer) mee, en nu is Antwerpen-Brussel ook verboden gebied.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *