VERKEERD VERBONDEN
Audiovisuele kenmerken in een clip

Verkeerd Verbonden is de nieuwste singel van Acda en de Munnik en sinds de komst van TMF en The Box is het ook voor Nederlandse artiesten de moeite waard geworden om clips te gaan maken. Zo dus ook bij Verkeerd Verbonden. De clip is online te bekijken, de link verwijst rechtstreeks naar de RA-file op www.acdaendemunnik.nl. Persoonlijk vind ik de clip mooi gemaakt, maar de overeenkomst met de tekst uit het liedje is nogal moeilijk te vinden.

De reden waarom ik jullie zo goed vind, is omdat jullie nummers hele sterke teksten bevatten. Maar als jullie een clip maken, past hij vaak niet bij de tekst, waardoor de tekst in het niet valt. Waarom doen jullie dat? Juist de tekst is jullie sterke punt.

Thomas: Als wij clips maken, dank je wel voor het compliment over de tekst trouwens, dat maken wij clips onder het motto: als wij maar lol hebben. En dus lopen we maar 1 dag door het Vondelpark want we hebben wel wat beters te doen dan een clip maken. Of gaan we naar New York want als we dan toch een clip moeten maken kunnen we net zo goed even naar New York, da's tenminste leuk!!! Snap je. Wij maken theater.

Paul: Tja. Kijk... wij vinden het gewoon leuk om clips te maken die nergens over gaan, of die eventueel slechts gevoelsmatig met het nummer te maken hebben (Goed voorbeeld: Zonnestralen-clip). Overigens: Bij Laat Me Slapen paste de clip perfect bij de tekst, en toen was het er ons n.b. slechts om te doen een paar dagen in NY door te brengen!! Zoals de dingen gaan!
(bron: www.acdaendemunnik.nl/bezoekerscentrum/vragen van fans)

Uit bovenstaand fragment blijkt dat meer mensen hetzelfde hebben. Ik kan me ook voorstellen dat er eventjes tussenuit gaan ook wel lekker is.

De clip bevat echter wel genoeg verwijzingen naar de woorden 'verkeerd verbonden'. Hieronder zal ik per scène de clip bespreken.

Scène 1
Drie mensen (Thomas Acda, David Middelhoff en Freek Wouters) rennen in pyama door een woestijn terwijl op het beeldscherm Mojave Desert State Penitentiary California verschijnt. Op de achergrond horen we krekels (on-screen en off-screen geluid). We zijn Paul de Munnik een sigaret roken, hij wacht op de drie mensen die waarschijnlijk net ontsnapt zijn uit de inrichting. Dat is te zien aan de pyama's en de haastige manier van in de auto stappen. Dit is de eerste verwijzing naar 'verkeerd verbonden', drie mensen uit een gekkenhuis zijn niet 100%, dus verkeerd vebonden. De muziek begint. De auto scheurt weg (on-screen geluid). De derde man uit de inrichting (Freek) blijft achter.

Scène 2
Paul zit in zijn eentje in de auto en zingt het couplet. Zingen is on-screen en diëgetisch, de muziek is non-diëgetisch.

Scène 3
Het tweede deel van het couplet wordt gespeeld als de drie in de auto zitten. Ook het zingen is nu non-diëgetisch. Het shot verwisselt gelijk met de drum uit de muziek.

Scène 4
Tijdens het begin van het refrein zitten en staan de drie voor een afgrond bij een ondergaande zon. Ze zingen niet, dus het geluid is non-diëgetisch.

Scène 5
Tijdens het refrein zien we een paar shots van de rijdende auto. David zit het telefoonboek te lezen, weer een verijzing naar 'verkeerd verbonden'. De auto zoeft voorbij de derde man uit de inrichting (Freek)

Scène 6
Tijdens het tweede couplet zitten de drie in een wegrestaurant te eten, Thomas moet gevoerd worden omdat hij een dwangbuis aan heeft.

Scène 7
Weer een paar shots van de rijdende auto.

Scène 8
Tijdens het tanken verschijnt de vreemde derde man in een autospiegel. Thomas ziet hem en lacht, de rest ziet hem niet.

Scène 9
Als ze wegrijden ziet Thomas een adelaar, in het volgende shot 'vliegt' hij zelf als de adelaar. Daarna rijdt hij in de auto met een vrouw naast zich met haar armen wijd (weer een verwijzing naar de adelaar).

Scène 10
We gaan weer terug naar de rijdende auto met de drie, met een kort shot van de adelaar. Het refrein begint weer.

Ik ga naar je op zoek vannacht
In alle straten
Zal ik praten
Met iedereen die naar me lacht
Of naar me kijkt
Of maar een beetje op jou lijkt

En ik weet dat ik je vind vannacht
En ik neem je mee naar huis
Je zult lachen, je bent thuis
De dag is weer gered
Want ik droom je in mijn bed

Scène 11
Een nieuw couplet over dromen begint (zie kader). Thomas duikt vanuit de auto in een zwembad (als droomwereld). Hij probeert te zingen onder water. Doordat de muziek gewoon doorklinkt blijft het non-diëgetisch: Thomas kan immers niet echt zingen onder water.

Scène 12
Een lang shot van de voorbijrijdende auto. De auto stopt in een woestijn, de twee gekken rennen weg. Thomas zwaait naar de derde gek die achter Paul staat.

Scène 13
Het is nacht en lans de stroom-/telefoonpalen schiet af een toe een soort van stroomstoot ('verkeerd verbonden'?).

Scène 14
Paul moet stoppen voor een politieagent, de agent ziet de dwangbuis en hij laat twee foto's zien van de ontsnapte gekken. In een laatste shot ziet Paul de derde gek (Freek) langzaam verdwijnen.

De vraag of deze clip nou zoveel anders is dan alle andere huidige clips is moeilijk te beantwoorden. Doordat er tegenwoordig zoveel clips gemaakt worden is door de bomen het bos niet meer te zien. Ik denk dat de clip niet zo origineel is, het is een mengeling van een sfeer-clip (het weergeven van de sfeer van het liedje) en een narratief in een clip (het verhaal van de twee gekken).