Videogames

In dit hoofdstuk zal ik de ontwikkeling van zogenaamde videogames beschrijven, de spellen zijn thuis te spelen, door het apparaat, ook wel console genoemd, aan te sluiten op de tv. In dezelfde periode werden er ook spellen voor een standaard pc ontwikkeld. Het blijkt nu dat deze ontwikkelingen gelijk met elkaar liepen, of dat de videogame-industrie steeds een stukje voor lag. Vandaar dat ik me hier beperk tot het bespreken van de ontwikkeling van de videogames, maar wel met de gedachte in het achterhoofd dat games op de pc dezelfde ontwikkelingen doormaakten.


Figuur 9: Een animatie van Pong

Pong
Bijna net zo lang als de geschiedenis van de pc is de geschiedenis van computerspelletjes. Al vanaf de eerste computers werden deze gebruikt om kleine spelletjes te spelen, maar volgens velen begint de geschiedenis pas echt bij het uitkomen van Pong in 1972 voor het gewone publiek.(7) Een spelletje waarbij een stipje met behulp van twee balkjes op het scherm gehouden moet worden. De naam en het spelletje zelf roept meteen de associatie op met (tafel)tennis. In latere versies kon er zelfs een soort 'doel' gecreëerd worden waardoor het eerste voetbalspelletje ontstond en er werden andere games ontworpen waarmee bijvoorbeeld geracet kon worden. Het is duidelijk dat in dit vroege stadium de afbeeldingen op het computerbeeldscherm volledig symbolisch waren. Het vliegende puntje representeert een bal, de twee balken de batjes of rackets.


Figuur 10: Een cartridge met een racegame (klik om te vergroten)

Deze spelletjes konden in speciale arcade-speelhallen gespeeld worden, maar binnen korte tijd kwam er ook een zogenaamde console op de markt die thuis op de televisie aangesloten kon worden. Atari en Coleco ontwikkelde in de jaren zeventig en tachtig diverse consoles om thuis spelletjes te spelen via de televisie. De videogames werden een enorm succes en steeds meer bedrijven investeerde in een speciale 'video games afdeling', omdat sponsoring van video games enorm veel opleverde. Tot in 1984 de personal computer echt doordrong. Omdat de pc veel goedkoper werd besloten ouders een pc te komen voor hun kinderen, dat zou ze immers - naast computerspellen - ook de mogelijkheid geven om te leren op een computer. De video game wereld stortte volledig in.(8)


Figuur 11: Super Mario Bros. 3 (klik om te vergroten)

Nintendo
Maar aan de horizon verscheen al weer een nieuwe speler. Nintendo bracht in 1985 de Nintendo Entertainment System uit, een spelcomputer met nieuwe mogelijkheden. De afbeeldingen werden een stuk gedetailleerder en de kleuren werden een stuk helderder. De NES werd een enorm succes, het meest bekende spel Super Mario Bros 3 werd in 1989 uitgebracht en kan zich qua verkoopcijfers meten aan E.T.(9)
Als we kijken naar de afbeeldingen dan zien we inderdaad dat de afbeeldingen al een stuk duidelijker worden, maar ze hebben nog steeds duidelijk een symbolische inslag, gewoonweg omdat de resolutie nog te laag is om gedetailleerd weer te geven. Sega, de concurrent van Nintendo, kan niet bijblijven ondanks een superieure console. In 1991 komt Nintendo met een opvolger van de NES, de Super Nintendo. Deze spelcomputer heeft geen opzienbarende nieuwigheden, behalve een fors uitgebreid geheugen.


Figuur 12: Een racegame op de Playstation

Playstation
Nintendo is tot het uitkomen van de Playstation van Sony de onbetwiste marktleider in het videogame segment. Op 3 december 1994 bracht Sony in Japan de Playstation uit.(10) Een nieuwe stap was gemaakt door het gebruiken van cd's als medium waar nieuwe spellen vanaf gespeeld werden. Door de enorme opslagcapaciteit van een cd konden de spellen nog gedetailleerder gemaakt worden. Daarnaast zorgde nog snellere hardware voor veel meer mogelijkheden. De meeste spellen die uitgebracht werden op de Playstation hadden een revolutionair nieuwtje: Ze werden in 3D-weergegeven. Waar NES en SuperNES spellen zich afspelen in twee dimensionale ruimtes, zijn de spellen van Playstation een flinke stap vooruit. Veel Nintendo spelers zijn het wachten op de als maar uitgestelde nieuwe Nintendo zat en stappen over op Playstation. Met als gevolg dat een relatief nieuwe speler op de markt ineens een enorme groeistuip krijgt. De Nintendo 64 die daarna nog uitgebracht wordt kan met geen mogelijkheid deze weggelopen klanten nog terug krijgen.
Het gebruik van 3-dimensionale ruimtes maakt het mogelijk dat de karakters niet meer als een symbool worden weergegeven, maar als personages met veel meer detail en ook met veel meer inhoud.
In 2001 kwam Sony met Playstation 2 (PS2), dat voortborduurde op het succes van de Playstation 2, alleen nu met gebruik van dvd's. Doordat deze schijfjes nog meer opslagcapaciteit hebben en doordat de hardware van de PS2 nog verfijnder is, kunnen de details nog duidelijker en worden personages meer levensecht dan ooit afgebeeld. De concurrentie is wel weer terug in de videogame-industrie, want niet lang na het uitbrengen van de PS2 komt Nintendo met de Gamecube en Microsoft met de X-box.

Toekomst
Ik wil me nu toch aan een kleine blik in de toekomst wagen na een bezoek aan de CAVE in Amsterdam. De CAVE is een apparaat of omgeving waarin de gebruiker een sterk gevoel van pure drie dimensionaliteit kan ervaren door middel van projectie op vier oppervlakten en het gebruiken van een speciale bril. Input kan de gebruiker geven door speciale 'datagloves' of een soort Starwars-achtige aanwijsstok. Op dit moment is het gebruik van de CAVE nog erg duur, en dat komt vooral door de dure projectieapparaten. De hardware in de computer zelf zou op dit moment al met ongeveer zes pc's te vergelijken zijn. Aangezien de totale game-industrie op dit moment groter is dat de filmindustrie, denk ik dat een volgende stap wel eens in deze richting zou kunnen zijn.


Figuur 13: Een schets van de CAVE (klik om te vergroten)
Naar Hoofdstuk 4 >>

7. Winter, PONG-story, http://www.pong-story.com, 2002
8. Chance, History of Home Video Games Homepage, http://www.videogames.org/html/, 2000
9. Hart, A brief History of Video Games, http://www.geekcomix.com/vgh/fourth/nes.shtml, 2002
10. IGN.com, History of Playstation, http://psx.ign.com/articles/060/060188p1.html, 1998